Putera Klasik

Fikirkanlah…Renungkanlah

Celaru Bahasa Celaru Bangsa

Fikirkanlah...Renungkanlah

Fikirkanlah…Renungkanlah

Saya bukanlah pakar bahasa. Cuma ada beberapa perkara dalam penggunaan bahasa kita yang saya rasa amat pelik.

Berikut beberapa contoh yang saya rasa kita perlu melakukan sesuatu.

Melakukan….maksudnya melariskan atau berbuat sesuatu?

Sebenarnya saya menulis dengan cukup banyak kesukaran demi mengelakkan ayat yang boleh disalah tafsirkan.

Menjawap soalan mudah anak pun kadangkala terasa sukar!

Barangkali keadaan ini menjelaskan mengapa kita akan bercakap Melayu dalam pelat Cina ataupun India semasa berbual dengan mereka?

Itu lebih mudah untuk mereka atau untuk kita? Sesama kita pula akan berbahasa Inggeris rojak!

1) KEBENARAN dari kata dasar BENAR

Bermaksud (permission) atau keizinan?

Bermaksud (truth) atau betul?

DILARANG MASUK TANPA KEBENARAN

Maksudnya jangan masuk tanpa keizinan atau jangan masuk dengan pendustaan (penipuan)?

Kenapa tidak digunakan sahaja DI LARANG MASUK TANPA KEIZINAN?

MENEGAKKAN KEBENARAN

Ini tema perjuangan dari timur dan barat. Orang Islam lazim menggunakan slogan ini.

Orang kafir pun jelasnya memperjuangankan kebenaran!

Mereka mahu dibenarkan segala kehendak nafsu, jika tidak kita akan dituduh melanggar hak asasi manusia!

Orang Islam pun ramai yang nampaknya senada dengan isu perjuangan dari luar negara!

Mahu dibenarkan pelbagai perkara walaupun memudaratkan kedaulatan negara!

MENEGAKKAN KEBETULAN apa maksudnya?

KEBETULAN lawannya KESALAHAN? KEGELAPAN lawannya KETERANGAN?

2) KAKITANGAN

Bermaksud pekerja atau staff

Banyak papantanda memaparkan perkataan KAKITANGAN SAHAJA.

Maksudnya hanya para pekerja sahaja yang diizinkan masuk atau jangan masuk dengan kepala dan lain-lain anggota?

Barangkali ini menjelaskan kenapa para pekerja sering keluar ke kantin.

Tentunya untuk memikirkan masalah kerja yang timbul. Maklumlah kepala terpaksa ditinggalkan diluar!

3) PERCAYA

Membawa maksud To believe… atau To trust.. ?

Dalam memperkatakan tentang rukun iman, kita wajib percaya kepada 6 perkara.

Ramai dari kalangan kita menyimpulkan bahawa rukun iman itu adalah percaya kepada perkara yang ghaib-ghaib.

Kesimpulan ini telah membawa kepada kewujudan rukun iman yang ke 7 yakni Percaya kepada yang ghaib-ghaib.

Dalam ertikata lain Percaya kepada Jin dan makhluk halus. Kita percaya dengan kewujudan makhluk jin ini.

Menjadi suatu masalah besar kerana terlalu ramai orang kita yang menerima sebagai betul berita-berita yang dibawakan oleh makhluk ini.

Sedangkan sesama manusia pun kita perlu menapis dan memikirkan dengan waras semua berita atau maklumat.

Kenapa dengan makhluk halus ini kita menerima sahaja bulat-bulat?

Makhluk yang diuji dimuka bumi ini adalah manusia dan jin. Di kalangan manusia sendiri ada yang beriman dan ada yang tidak, begitu juga makhluk jin ini.

Sesama manusia pun cukup banyak tipu muslihat yang perlu di awasi.

Tidak cukup sekadar mengaku sanggup bertanggungjawab, soalnya bolehkah dipertanggungjawapkan?

Seperti orang kafir mengaku makanannya DI TANGGUNG HALAL!!

Soalan saya apakah yang dimaksudkan Percaya didalam rukun iman? To believe… atau To trust.. ?

4) SUMBANG

Ini satu perkataan yang paling menjengkelkan saya. Bagaimana satu perkataan boleh membawa dua maksud yang bertentangan.

Orang bertanya saya, apa sumbangan awak pada negara? Saya jawap tiada!

Kalau ditanya saya apa jasa dan bakti saya pada negara barangkali boleh saya senaraikan apa yang telah saya lakukan!

Jelasnya orang kita cukup banyak menyumbang.

Sumbang mahram umpamanya banyak dilakukan oleh orang kita. Mengata dan mengumpat adalah pekerjaan sumbang, juga banyak dilakukan oleh bangsa kita!

Begitu juga apa yang disifatkan sebagai suara-suara sumbang..!

Maksud saya jika anda ingin menyumbang kepada negara, tepuk dada tanyalah selera tapi jika anda ingin berbakti kepada negara, tepuk dada tanyalah iman!

Jelasnya menyumbang menempah dosa tetapi berbakti atau berjasa menempah pahala yang boleh anda bawa mati.

© @AskMe 2005/2011

APA SUMBANGAN ANDA PADA NEGARA atau APA BAKTI ANDA PADA NEGARA?

Posted with WordPress for BlackBerry.

Leave a comment